середа, 28 жовтня 2015 р.

Засідання шкільного методичного об'єднання

План роботи:
1. Система оцінювання навчальних досягнень учнів.
2. Корекція знань учнів на основі діагностичної діяльності вчителів.
3. Затвердження завдань до І етапу Всеукраїнської олімпіади з англійської та німецької мов.
4. Звіт про роботу з обдарованими дітьми.
5. Самовдосконалення професійного рівня вчителя, підготовка та видання професійних публікацій.
6. Підготовка методичних розробок. Поповнення портфоліо вчителів.
7. Огляд новинок психолого-педагогічної та методичної літератури з предметів.
8. Участь у конкурсах знавців англійської та німецької мови.




Оцінювання навчальних досягнень учнів
Здійснення контролю забезпечує своєчасне корегування навчального процесу з метою приведення його до рівня, заданого програмою й стандартом, що регламентує його вимоги до обов’язкового мінімуму змісту й рівня підготовки випускників. Ці вимоги містять у собі знання фонетики, лексики, фразеології, граматики
.
Зміст навчання іноземної мови містить у собі чотири види мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, письмо і читання. Для виявлення рівня володіння кожним видом розроблені відповідні критерії.
Ці види діяльності є основою для реалізації системи контролю над ходом й якістю засвоєння учнями змісту навчання іноземної мови. Учень із самого початку навчання повинен знати, як буде оцінюватися його робота, які вимоги в навчанні будуть до нього висуватися. У цьому полягає й певний стимул до підвищення якості своїх знань.
Основними видами оцінювання з іноземної мови є поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання та підсумкова державна атестація.
Основною ланкою в системі контролю в загальноосвітніх навчальних закладах є поточний контроль, що проводиться систематично з метою встановлення правильності розуміння навчального матеріалу й рівнів оволодіння ним та здійснення корегування щодо застосовуваних технологій навчання.
Основна функція поточного контролю — навчальна. Запитання, завдання, тести спрямовані на закріплення й повторення вивченого матеріалу, тому індивідуальні форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою групи.
Тематичне оцінювання проводиться на основі поточного оцінювання. Окремого оцінювання для виставлення тематичних оцінок не передбачено. Під час виставлення тематичного бала результати перевірки робочих зошитів не враховуються.
Наступною ланкою в системі контролю є семестровий контроль, що проводиться періодично з метою перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу в обсязі навчальних тем, розділів семестру й підтвердження результатів тематичних балів, отриманих учнями раніше і контролю чотирьох видів мовленнєвої діяльності. Семестровий контроль проводиться двічі на рік.
Завдання для проведення семестрового контролю складаються на основі програми, охоплюють найбільш актуальні розділи й теми вивченого матеріалу, розробляються викладачем з урахуванням рівня навченості, що дозволяє реалізувати диференційований підхід до навчання.
Семестровий контроль проводиться за чотирма видами мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо).

Звертаємо увагу, що «Контроль» не є контрольною роботою і може бути комплексним та проводитись у формі тестування.
Оцінка за семестр ставиться на основі поточного оцінювання та оцінок контролю з чотирьох видів мовленнєвої діяльності.
Під час перевірки робіт з іноземної мови в початковій школі (1-4 класи) вчитель виправляє помилки і пише згори правильний варіант слова, виразу тощо. Зошити, в яких виконуються навчальні класні та домашні роботи, перевіряються після кожного уроку у всіх учнів з виставленням оцінок.
У 5-9 класах зошити перевіряються один раз на тиждень.
В 10-11 класах у зошитах перевіряються найбільш значимі роботи, але з таким розрахунком, щоб один раз на місяць перевірялися роботи всіх учнів.
Словники перевіряються один раз на семестр. Учитель виправляє помилки і ставить підпис та дату перевірки.
Відповідно до загальних вимог до ведення класного журналу «записи в журналі ведуться державною мовою. З іноземних мов частково допускається запис змісту уроку та завдання додому мовою вивчення предмета».
Зошити та словники підписуються мовою, яка вивчається.
Поділ класів на групи здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128. При поглибленому вивченні іноземної мови з 1 класу учнів поділяють на групи (з 8—10 учнів у кожній, але не більше 3 груп); при вивченні іноземної, що не є мовою навчання, а вивчається як предмет, - клас чисельністю понад 27 учнів поділяють на 2 групи.
Самооцінювання є невід’ємним умінням сучасної людини в процесі пізнання і самопізнання та альтернативним способом оцінки досягнень учнів. Найважливішою метою самооцінювання є підвищення учнівської здатності до саморефлексії, що сприяє зростанню питомої ваги самостійності в організації процесу навчання (самонавчання). Одним з найефективніших інструментів, що допомагає розвинути в учня здатність до самооцінювання в іншомовному навчанні, є Європейське мовне портфоліо.
Результатом проекту Ради Європи «Європейське мовне портфоліо» в Україні стало створення українських версій цього інструменту для різних вікових категорій учнів загальноосвітніх шкіл, пілотування експериментальних версій на майданчиках п’ятьох областей України: Одеської, Чернівецької, Тернопільської, Донецької та Харківської, упродовж якого вдосконалювались запропоновані версії, розроблялись шляхи впровадження методології портфоліо в іншомовне навчання українських учнів. З 2008 року проходить широке ознайомлення вчительської аудиторії із новою технологією та принципами Загальноєвропейської мовної політики на шпальтах фахових видань, під час проведення семінарів у різних областях України. Протягом цього періоду до проекту добровільно долучили своїх учнів чимало вчителів іноземної мови з різних регіонів країни.
Сьогодні доступні версії для учнів, які вивчають англійську, німецьку і французьку мови, а також методичний посібник для методистів і вчителів. Ці видання знаходяться в широкому доступі в мережі Інтернет за такими посиланнями.
Методичний посібник для вчителів портфоліо можна знайти за посиланням:
http://www.libra-terra.com.Ua/metodychna-literatura/l 1-metoducna- literatura/92-metoducna-emp-portfolio.html
Ознайомитися з версією Європейського мовного портфоліо для школярів 7—12 років і скопіювати її можна за посиланням:
http://www.libra-terra.com.Ua/insha-navchalna-literatura/l 2-other- literatura/141-other-literatura-portfolio-7-12.html
для школярів 12-17 років - за посиланням:
http://www.libra-terra.com.ua/insha-navchalna-literatura/12-other-
literatura/126-other-literatura-portfolio-12-17.html
Особливості організації контролю в початковій школі
Контроль є невід’ємною складовою системи навчання іноземних мов. На відміну від власне навчання іноземної мови, метою якого є формування та розвиток іншомовної комунікативної компетенції (мовленнєвої, мовної, соціокультурної, навчально-пізнавальної), завданням контролю передусім є визначення та оцінювання рівня сформованості згаданих вище мовленнєвих навичок та вмінь. Правильно організований контроль значно впливає на ефективність усього процесу навчання. Для забезпечення ефективності оцінювання навчальних досягнень молодших школярів необхідно враховувати основні завдання початкової школи, вікові та психологічні особливості молодших школярів, принцип гуманізації навчально-виховного процесу. Оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи ґрунтується на позитивному принципі, що, насамперед, передбачає врахування рівня навчальних досягнень учня, а не ступеня його невдач.
Завданням учителя іноземної мови в організації контролю молодших школярів є:
- навчити учня розуміти, що оцінюються його конкретні дії, а не він сам;
- навчити дитину сприймати оцінку як показник рівня знань і вмінь;
- закласти основи для формування в учня вмінь об’єктивно оцінювати хід і результати своєї діяльності.
У методиці викладання іноземних мов до контролю висуваються такі вимоги:
1. Контроль має бути спрямованим на певні мовленнєві навички та вміння, рівень досягнення яких визначається й оцінюється.
2. Під час контролю має бути охоплений весь той мовний і мовленнєвий матеріал, засвоєння якого перевіряється.
3. Контроль має бути максимально об’єктивним.
4. Контроль набуває ефективності й виправдовує себе лише за умови його регулярного проведення в процесі навчання іноземної мови. Систематичність контролю реалізується в таких його видах, як проміжний (у ході вивчення конкретної теми для визначення рівня сформованості окремої навички або вміння, якості засвоєння певної порції навчального матеріалу), рубіжний (після закінчення роботи над темою, циклом), підсумковий контроль (після завершення певного етапу навчання іноземної мови).
Діяльність учителя (або особи, яка проводить контроль) передбачає чіткий інструктаж щодо правил та умов виконання контрольних завдань, здійснення спостереження за ходом виконання учнями контрольних завдань, визначення й оцінювання результатів іншомовної мовленнєвої діяльності учнів.
Діяльність учня під час виконання контрольних завдань характеризується самостійністю, відсутністю допомоги з боку вчителя, обмеженістю в часі і, через систему контрольних завдань, цілеспрямованістю і керованістю.
Перший рік навчання слід розглядати як спеціальний пропедевтичний курс, протягом якого в учнів формуються первинні навички та вміння з усіх видів мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання та письма. Головна мета першого року – підготувати учнів до засвоєння основного курсу.
Навчальна діяльність учнів 1-го класу оцінюється вербально (словесно).
Вербальне оцінювання учнів 1-го класу здійснюється за допомогою таких форм і прийомів:
Ø  розгорнутих оцінних суджень, коли вчитель аналізує хід роботи, її результати, коментує спосіб виконання, наголошує на головному, стимулює учнів до наслідування кращих зразків відповіді, демонструє раціональні способи роботи, розкриває можливості вдосконалення діяльності тощо;
Ø  різноманітних прийомів схвалення, погодження, підбадьорювання, виражених вербально і за допомогою міміки, жестів, модуляції, голосу;
Ø  перспективних оцінок, коли вчитель роз’яснює, за яких умов учень може в майбутньому одержати найвище схвалення.

Зразки найбільш уживаних вербальних засобів:

Англійська мова
Good for you! – Молодець!
That’s the boy (girl)! – Оце так учень (учениця)!
Excellent! – Відмінно!
Great! – Добре!
Well done! – Добре!
(Very) good! – Дуже добре!
No, that’s not right. (Name), you try! – Ні, неправильно. (Ім’я), спробуй ти!
Guess , what’s missing? – Здогадайтесь, чого бракує?
That’s better! – Уже краще!
That’s nearly right, try again! – Майже правильно, спробуй ще раз!
Mind your grammar! – Зверни увагу на граматику.

 
Німецька мова
Gut! – Добре!
Sehr gut! – Дуже добре!
Prima – Чудово!
Ausgezeichnet! – Відмінно!

 
Французька мова
Bravo! – Молодець!
Super! – Супер!
Impeccable! – Відмінно!
Très bien! – Дуже добре!
Bien! – Добре!

Оцінювання навчальних досягнень учнів 2-го – 4-го класів має різнорівневий характер і передбачає оцінку в балах. Якість знань з іноземної мови учнів 2 – 4 класів оцінюються за 12-бальною шкалою оцінювання з урахуванням вимог та критеріїв, які регламентуються нормативними документами, що згадані вище. У І семестрі другого року навчання важливо надати перевагу балам достатнього і високого рівнів, ураховуючи індивідуальні особливості учнів та різні можливості досягнення ними певного рівня знань.
У кінці кожного навчального семестру перевіряється рівень сформованості в учнів навичок і вмінь з чотирьох видів мовленнєвої діяльності за завданнями, до складу яких входять конкретні об’єкти контролю за програмовим матеріалом з аудіювання, говоріння, читання, письма. За підсумками виконання таких завдань виставляється чотири оцінки, які заносяться в журнал.
За рішенням педагогічної ради навчального закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів другого класу.

Немає коментарів:

Дописати коментар